Cea mai mare macara mobilă; noul excavator Liebherr electric

macara xcmg xca3000 cea mai mare din lume
Macara XCMG XCA3000; sursa foto XCMG Grup - China

Anul 2023 a marcat o nouă creație tehnologică chinezească: cea mai mare macara mobilă! Apoi, în domeniul utilajelor miniere, trebuie neapărat să scoatem în evidență excavatorul Liebherr. Nu neapărat pentru că sublimează calitatea, ci modul în care folosește energia electrică este remarcabil.

De fapt, firul roșu al acestui text este tocmai energia electrică. Modul în care o folosim. O discuție asupra căreia ne-am fi ocupat mai mult în anul care a trecut. Aceasta dacă nu ar fi fost evenimentele care au zguduit pacea mondială. Altfel, se vede treaba, inginerii și-au văzut în continuare de munca lor. Au proiectat și executat buldozere, macarale și (mai ales) baterii electrice. Suntem siguri că acestea vor fi tot mai eficiente, fiabile și de mai mare capacitate. Cât de curând…

O macara record făcută de chinezi: XCMG XCA3000

Cea mai mare macara mobilă din lume este (iarăși) una chinezească. Are un nume care nouă europenilor nu ne spune nimic. Respectiv XCMG XCA3000! Și-a făcut debutul la sfârșitul lui 2023, când am aflat primele informații despre ea în prestigiosul site Highway Todays. Este o macara cu o destinație preferențială, respectiv montarea de centrale eoliene.

macara xcmg xca 3000 pe un sasiu special cu 10 axe
Macara XCA 3000 montată pe șasiu cu 10 axe la lansare; captura foto de pe YouTube XCMG Crane

Chinezii au tot doborât recorduri în utimii ani, în ceea ce privește construcția de turbine eoliene. Mai mari, mai puternice, mai inteligente. Așadar era normal să apară și o macara care să țină pasul cu evoluția acestora. Macaraua este XCMG XCA3000 este proiectată să poată monta turbie mari, de uscat, cu o putere de până la 10MW. Vezi macaraua în acțiune într-un clip pe Youtube.

Macaraua a aridicat palele de 95 metri lungime şi 25 de tone ale unei turbine eoliene. Instalarea a avut loc la Liaoning, undeva în nordul Mării Gabene. Înălțimea la care au fost fixate palale de rotor a afost de 107 metri. O pală de elice cântărește cam 25 de tone, asta înseamnă că toate trei ar fi vreo 75 de tone. Asta ca să ne satisfacem curiozitatea.

Date tehnice ale macaralei

Capacitatea de ridicare proiectată a macaralei este însă de 3.000 de tone. Înseamnă că 25 de tone ar fi un mizilic. Însă, în cazul acestor utilaje, capacitatea reală de ridicat este în funcție de lungimea brațului, de înălțimea la care se lucrează dar și de unghiul de înclinare specific. Pentru macaraua aceasta proiectanții dau ca sigură ridicarea a 190 de tone la înălțimea de 160 de metri. Evident, pentru montajul eolienelor, destinația specială a macarelor de acest tip, cum am spus mai sus.

Macaraua mobilă XCMG XCA3000 se transportă fiind așezată pe un camion cu șasiu special. Acesta are 10 axe și va constitui un fel de opțional obligatoriu. Nu poți cimpăra macaraua fără camion.

» Recordul mondial al macaralelor de teren la lucru

Excavator electric minier de la Liebherr

Vă spuneam într-un articol că Liebherr nu înseamnă doar macarale, ci că este o afacere de familie, cu interese inclusiv în zona mineritului și a utilajelor necesare. Una din ultimele creații ale celor de la Liebherr este un excavator minier de o concepție inedită. Ne referim la noul excavator minier R 9400E, destinat activităților miniere din Australia ale companiei Fortescue.

excavator electric Liebherr R9400E
excavator electric Liebherr R9400E; sursa foto Liebherr

Ce este atât de deosebit la R9400E? Întâi de toate trebuie spus că este electric. A fost conceput încă de la început a fi un utilaj minier care funcționează cu energie electrică. Practic, este vorba de „remotorizarea” (dacă putem folosi terenul) lui R400 care funcționa cu un motor Diesel. Rezultatul, un utilaj minier extrem de robust și fiabil.

Puncte de interes tehnic ale excavatorului R400E

Excavatorul R9400E nu funcționează însă cu baterii, aici este marea noutate! Alimentarea excavatorului se face prin intermediul unui cabli lung de doi km conectat la rețeaua electrică a exploatării miniere. Așadar, Liebherr au renunțat la echiparea excavatorului cu baterii electrice care ar fi cântărit cu siguranță un 20-25 de tone. Mai mult, pachetul de baterii i-ar fi redus „agilitatea”. S-a recurs la un cablu electric care se rulează automat pe un mosor.

Principiul nu este absolut nou, folosirea rețelei electrice din mină fiind o practică consacrată. Este mai comod, curat și ieftin să te folosești de propria rețea electrică decât să arzi combustibil.

Energia electrică provine de la un transformator de alimentare de 6.6 kV. Raza de acțiune a excavatorului este cea pe care i-o permite cablul.

Metoda de alimentare se încadrează perfect în tendința globală de reducere a emisiilor de carbon, nefolosind funcționarea niciunui motor cu ardere internă. Vezi detalii despre pateneriatul Liebherr-Fortescue.

Vom continua să vă ținem la curent cu noutățile tehnologice din domeniul utilajelor de construcții.

» Citește și alte articole pe blogul nostru