Cea mai veche macara din lume este cumpăna! Da, acel instrument simplu de scos apa dintr-o fântână este de fapt prima macara. Se numea shaduf și arheologii cred că aceasta a apărut pentru prima oară în Mesopotamia antică. Respectiv Irakul de astăzi, iar aceasta se întâmpla acum aproximativ 3000 de ani înainte de Hristos. Ulterior a ajuns în Egiptul antic, iar apoi în Grecia. La începuturi, macaralele erau din lemn și arătau destul de diferit față de imaginea pe care o avem astăzi despre ele.
Grecii le-au preluat și le-au utilizat la ridicarea blocurilor de piatră pentru temple, romanii le-au dezvoltat. O astfel de macara antică putea să ridice o remarcabilă greutate de 6000 kg. Și demn de reținut doar prin forța animală, a omului în mod deosebit.
Primul braț de macara se pare că a apărut în evul mediu. O macara cu formă destul de apropiată de ceea ce știm azi întâlnim după anul 1800. Apoi, prima macara hidraulică pare să fi fost creată de William George Armstrong, aproximativ în 1838. De fapt, în secolul primei revoluții industriale pare că avem o perioadă propice a dezvoltării acestui tip de utilaje.
Am putea spune că macaraua modernă, așa cum o știm noi, a apărut deci după anul 1850. Este epoca de dezvoltare a primelor motoare cu abur, apar primele macarale care ridică greutăți enorme pentru acea vreme. Sunt utilizate în porturi, în industria mineritului, în primele fabrici de mașini moderne.
Prima macara mobilă, primele macarale de tip Liebherr
Macaralele moderne apar în timpul și imediat după al doilea război mondial. Era nevoie de astfel de utilaje pentru a începe reconstrucția după distrugerile conflagrației. Germania este poate țara care a oferit lumii prima macara cu totul deosebită. Ne referim la acele macarale de tip Liebherr.
Anul 1950 marchează o etapă importantă în construcția și fabricația macaralei. Încep să fie folosite oțelurile de foarte mare rezistență, puternic aliate. Astfel, se atașează pe caroserii de camion tot scheletul mecanic, tot angrenajul motor și se obține o macara mobilă. Eficientă și de mare capacitate, vezi istoricul firmei Liebherr.
Se estimează că la nivelul anului 2021 în lume se foloseau mai mult de 200.000 de macarale. Cea mai mare pondere a acestora sunt folosite în domeniul construcțiilor, aproximativ 125.000. Între 80.000 și 100.000 de macarale se folosesc în transporturile maritime și de uz general.
Tipuri de macarale
Demn de remarcat că astăzi, aceste utilaje se construiesc singure. Ați remarcat desigur că o macara se ridică parcă adăugându-și singură elementele componente. Spre deosebire de antichitate, avem deja câteva tipuri de macarale, utilizate fiecare pentru un alt tip de proiect:
- macarale turn;
- mobile, montate pe camioane;
- macarale pentru teren accidentat
- macarale pentru instalații portuare;
- poduri rulante pentru fabrici și uzine;
- macara pentru construcții mici, trolii și vinciuri maritime
Cele mai cele macarale din lume
Printre cele mai înalte clădiri din lume au fost construite cu macarale produse de Liebherr. Demn de remarcat sunt clădirile din țările arabe, de exemplu Kingdom Tower din Arabia Saudită. Vedeți aici mai multe detalii despre implicarea Liebherr în construcția acestor mari clădiri.
Un top al celor mai performante, mai mari, mai puternice macarale din lume ar putea fi cel realizat de Engineerine. Am vrea să vă reamintim însă că o astfel demacara precum cele prezentate în topul de dinainte…nu este la îndemâna foarte multor companii de construcții. Motivul? Fiind foarte puternice, foarte tehnologizate, unt și foarte scumpe. Ele exced majoritatea situațiilor cu care vă puteți întâlni. Tocmai de aceea este mai rentabil să le închiriați. Un astfel de serviciu avem și noi. Puteți închiria o macara de la Sulfatim Timișoara. Detalii și prețuri de pe pagina macarale de închiriat.